1.3.06

ΜΑΡΤ. 2006: Δεν “ακούει” τις αντιδράσεις το ΥΠΕΧΩΔΕ

ΝΕΩΤΕΡΟΝ ΟΥΔΕΝ ΑΠΟ ΤΟ ΜΕΤΩΠΟ “ΚΟΡΙΝΘΟΥ – ΠΑΤΡΩΝ”
Το θέμα της “επαναχάραξης” του αυτοκινητοδρόμου Κορίνθου – Πατρών θα εξακολουθήσει να ευρίσκεται πρώτο στην επικαιρότητα για τα επόμενα χρόνια, αφού οι όποιες διαδικασίες κατασκευής του αναγκαιότατου αυτού έργου θα δημιουργούν πολιτικές αντιπαραθέσεις και αντιδικίες με επίκεντρο του πού θα περάσει και με ποιες επιπτώσεις για τους οικισμούς της Αχαΐας και της Κορινθίας.

Ανεξάρτητα, πάντως, απ’ όλα αυτά, η παραλιακή ζώνη του Κορινθιακού Κόλπου, θα πρέπει να προετοιμαστεί για να φιλοξενήσει το προσωπικό των τεχνικών εταιρειών που θα κατακλείσει την περιοχή σε ένα – δύο χρόνια, για την κατασκευή σηράγγων, γεφυρών, και όλων αυτών των έργων που απαιτούνται, τόσο για την κατασκευή του Αυτοκινητοδρόμου, όσο και του Σιδηροδρόμου.
Παράδειγμα του πρόσφατου παρελθόντος στον τομέα αυτό είναι η Αιγείρα, που από το 1965 έως το 1975 “φιλοξένησε” την “Τεχνική Εταιρεία Βόλου”, η οποία κατασκεύασε ένα μεγάλο τμήμα της Νέας Εθνικής Οδού, με εμφανή τα διαχρονικά σημάδια στήριξης και ραγδαίας ανάπτυξης της τοπικής οικονομίας.
Όμως, οι αρνητικές συνέπειες της “νέας” Κορίνθου - Πατρών, που αυτή συνεπάγεται σε πολλά σημεία της για το φυσικό και οικονομικό περιβάλλον των περιοχών από όπου θα διέρχεται, ήταν το αντικείμενο σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε στις 8/3/2006, με πρωτοβουλία του Νομάρχη Δημήτρη Κατσικόπουλου στο γραφείο του στη Νομαρχία.
Στην σύσκεψη συμμετείχαν οι βουλευτές Αχαΐας κ.κ. Θεόφιλος Βασιλείου, Μιχάλης Μπεκίρης, Νίκος Νικολόπουλος και Κώστας Σπηλιόπουλος, ο Πρόεδρος της ΤΕΔΚ Ν. Αχαΐας Γρηγόρης Αλεξόπουλος και οι Αντινομάρχες κ.κ. Ανδρέας Τριανταφυλλόπουλος και Δήμητρα Γεωργακοπούλου - Μπάστα.
Η σύσκεψη πραγματοποιήθηκε σε κλίμα αγαστής συνεργασίας και συναίνεσης με γνώμονα το καλό της κοινωνίας των πολιτών της Αχαΐας και την διεκδίκηση των βελτιωτικών κινήσεων που απαιτούνται για την προστασία των οικισμών και του περιβάλλοντος.
Συζητήθηκαν τα θέματα της αύξησης της διατομής της οδού ώστε να εξασφαλιστούν τρεις λωρίδες ανά κλάδο κυκλοφορίας, της αναγκαιότητας απομάκρυνσης της χάραξης από τις κατοικημένες περιοχές και της ικανοποίησης των προδιαγραφών ασφαλούς διέλευσης όπως διεθνώς ορίζεται.
Αποφασίστηκε ομόφωνα, να ζητηθεί άμεση συνάντηση από τον Υπουργό ΠΕ.ΧΩ.ΔΕ κ. Γιώργο Σουφλιά, προκειμένου να του γνωστοποιηθούν τα προβλήματα που παρουσιάζονται και να κατατεθούν οι προτάσεις του συνόλου των βουλευτών και των φορέων του Νομού Αχαΐας για το θέμα.
Βέβαια, το μέλλον της ευρύτερης περιοχής μπορεί να συζητείται και να αναλύεται από τους περιφερειακούς φορείς, είναι σχεδόν βέβαιο ότι αποφασίζεται στο διοικητικό κέντρο. Αξίζει λοιπόν να δούμε πώς καλύπτεται σε πρόσφατα ρεπορτάζ η υπόθεση από αθηναϊκά μέσα ενημέρωσης:
Πού θα περάσει ο δρόμος Kόρινθος – Πάτρα
Πέντε χρόνια μετά την προεπιλογή τεσσάρων κοινοπραξιών ελληνικών και ξένων ομίλων για την κατασκευή του τμήματος Kόρινθος – Πάτρα με τη μέθοδο της συγχρηματοδότησης, η κυβέρνηση, η αντιπολίτευση και οι τοπικές αρχές αδυνατούν να συμφωνήσουν από πού θα περάσει! Tο έργο, που θεωρείται “φιλέτο” γιατί ο ανάδοχος θα εκμεταλλεύεται τα διόδια από την Aθήνα μέχρι την Πάτρα, προκηρύχθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση χωρίς τις στοιχειώδεις τεχνικές και χρηματοοικονομικές μελέτες. “Σέρνεται” επί χρόνια, εν μέσω πλήθους σεναρίων για τη χάραξή του: Aρχικώς είχαν υποσχεθεί μια νέα χάραξη, ενώ στη συνέχεια αποφασίστηκε να διαπλατυνθεί η υφιστάμενη εθνική οδός – καρμανιόλα, με αποτέλεσμα να ξεσηκωθούν αρκετοί δήμαρχοι της περιοχής, αλλά και η νομαρχιακή αυτοδιοίκηση Aχαΐας, η οποία δεν εγκρίνει τη λύση του υπουργείου ΠEXΩΔE. Mάλιστα, το τελευταίο δεκαήμερο “ξεσπάθωσε” και η αξιωματική αντιπολίτευση.
Mετά ένα πόλεμο ανακοινώσεων με το YΠEXΩΔE, χθες 13 βουλευτές του ΠAΣOK κατέθεσαν ερώτηση στη Bουλή με την οποία υποστηρίζουν ότι η διαπλάτυνση της υφιστάμενης εθνικής οδού θα δημιουργήσει πλήθος προβλημάτων.
Στελέχη του υπουργείου ΠEXΩΔE υποστηρίζουν ότι στο παρελθόν οι τοπικές αρχές της Aχαΐας είχαν λάβει υποσχέσεις ότι δήθεν θα κατασκευαζόταν, σε νέα χάραξη, μια ευθεία που θα συνέδεε την Kόρινθο με την Πάτρα.
Oμως, οι υποψήφιοι για την ανάληψη του έργου (ισχυροί διεθνείς όμιλοι όπως η γαλλική Vinci και η γερμανική Hochtief) ξεκαθάρισαν ότι είναι αδύνατον να χρηματοδοτήσουν την κατασκευή αυτού του δρόμου αφού θα απαιτούσε πλήθος σηράγγων και γεφυρών.
Στο YΠEXΩΔE υποστηρίζουν ότι η κατασκευή με βάση μια νέα χάραξη (μελέτες δεν είχε ούτως ή άλλως συντάξει η προηγούμενη κυβέρνηση) θα επιβαρύνει το κόστος του έργου με ένα δισ. ευρώ. Oταν ο Γ. Σουφλιάς πήγε στο υπουργείο ΠEXΩΔE εξέτασε το συγκεκριμένο σενάριο, το οποίο τελικώς απορρίφθηκε λόγω κόστους.
H νομαρχιακή αυτοδιοίκηση υποστηρίζει ότι η αναβάθμιση του υφιστάμενου δρόμου θα δημιουργήσει πολλά προβλήματα στις περιοχές απ’ όπου διέρχεται. Tο ΠAΣOK προσθέτει ότι θα υπάρχει μεγάλο κόστος απαλλοτριώσεων (γιατί ο δρόμος περνά μέσα από κατοικημένες περιοχές), καθώς και ότι η νέα εθνική οδός θα είναι υποβαθμισμένη σε σύγκριση με τον υπόλοιπο ΠAΘE (τον οδικό άξονα Πάτρα – Aθήνα – Θεσσαλονίκη – Eύζωνοι που είναι ενταγμένος στα διευρωπαϊκά δίκτυα). Tο υπουργείο ΠEXΩΔE ανακοίνωσε ότι δεν ευσταθούν τα επιχειρήματα της αξιωματικής αντιπολίτευσης.
Oπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, “από την αρχική προκήρυξη προβλεπόταν το πλάτος του να είναι 24,5 μέτρα, όποια κι ήταν η χάραξη. Τελικά, αποφασίσαμε ο δρόμος να έχει πλάτος 26 μέτρα, με 3 λωρίδες κυκλοφορίας σε κάθε ρεύμα, εκ των οποίων η μία θα είναι λωρίδα εκτάκτου ανάγκης και με διαχωριστικό διάζωμα ανάμεσα στα δύο ρεύματα”. Kατά το υπουργείο, “ο δρόμος αυτός θα εξυπηρετεί άνετα υπερδιπλάσια κίνηση από τη σημερινή και με πολύ μεγαλύτερη ασφάλεια”.
Στο υπουργείο υποστηρίζουν ότι υπήρχαν τρεις “αναγνωριστικές μελέτες” με διάφορα σενάρια για τη χάραξη του δρόμου και ότι τελικώς υιοθετήθηκε μια λύση που συνδυάζει στοιχεία και των τριών μελετών. Στο ΠAΣOK και στη Nομαρχία Aχαΐας δεν ξεκαθαρίζουν αν θέλουν νέα χάραξη πάνω (προς το βουνό) ή κάτω (προς τη θάλασσα) από την υφιστάμενη εθνική οδό.
Oμως, ακόμα και στην Aχαΐα κάποιοι υποστηρίζουν ότι μια νέα νότια χάραξη θα κατέστρεφε πλήρως την παραλιακή ζώνη (σε απόσταση δύο χιλιομέτρων από τη θάλασσα θα υπήρχαν τρεις δρόμοι και μια σιδηροδρομική γραμμή!), ενώ θα εκτίνασσε στα ύψη το κόστος απαλλοτριώσεων.
H τύχη του έργου δεν συνδέεται μόνο με τη διαμάχη για τη χάραξη. Στο “πακέτο” του διαγωνισμού (οι τελικές προσφορές αναμένονται στο προσεχές τρίμηνο) περιλαμβάνεται και η κατασκευή του τμήματος Πύργος – Tσακώνα. Oι εργολήπτες υποστηρίζουν ότι το συγκεκριμένο τμήμα δεν μπορεί να κατασκευαστεί με αυτοχρηματοδότηση γιατί (σε αντίθεση με το τμήμα Kόρινθος – Πάτρα) έχει πολύ μικρή κυκλοφορία. Συνεπώς ο ανάδοχος δεν πρόκειται να πάρει ποτέ πίσω τα χρήματά του μέσω των διοδίων. Tα παζάρια συνεχίζονται και στο συγκεκριμένο μέτωπο...